Chili- og hoisinglasert lammeribbe

Dette er gourmetmat som lager seg sjæl! Nam nam nam!

20130825-190044.jpg

Jeg kjøpte en fesk ribbeside av lam på Mega og satt i gang!

Spareribs for viderekommende evt. for et mmmatvrak!

20130825-190013.jpg

Først smører du inn ribba med en blanding av søt chilisaus og hoisinsaus, sett ovnen på 175 grader.

Så til en oppdagelse: Denne chilisausen var helt fantastisk!!! Og da jeg blanda den sammen med hoisinsaus fikk jeg en saus som var så god at jeg kunne spist den med skje!! Jeg blanda sammen en haug til saus som skulle brukes når ribba var ferdig.

20130825-190021.jpg

Nam, nam, nam!!

Så steker du ribba i 45 minutter under aluminiumsfolie. Mens den steker tar du poteter og skjærer i biter. Mine var ca 3×3 cm, kanskje litt større. Jeg kote de i ti minutter med en ts natron i vannet. Inspirert av denne mannen.

20130825-190034.jpg

Når ribba har stekt i 45 minutter tar du av folien og og smører ribba med chili- og hoisinblandingen igjen.

Så legger du potetene i en ildfast form. Heller i litt olje og salt og setter begge former inn igjen i ovnen på 180 grader i 45 minutter.

Rør litt rundt i potetene av og til så de blir jevnt stekt.

Når den tida er over setter du på grillen, og skrur opp tempen til 220. i fem-ti minutter Nå må du passa på ribba så den ikke brenner seg (sikkert nok med 4-5 minutter), men potene har bare godt av litt bruning. Og så, nam nam nam nam!!! kjempegodt! La ribba hvile bittelitt mens potetene får de siste minuttene. Skjær opp og server med salat, saus og koriander på topp!

20130825-190052.jpg

3 thoughts on “Chili- og hoisinglasert lammeribbe

  1. Pingback: Karbonader med chorizo og parmesan | Matvrakets ymse påfunn

  2. Pingback: Asiatisk bonanza! Vårruller! | Matvrakets ymse påfunn

  3. Pingback: Lammeribbe med bulgursalat og yoghurtdressing | Matvrakets ymse påfunn

Leave a Reply

